Vedtægter
§ 1. Navn og tilhørsforhold
Foreningens navn er: Damernes Saloner
Foreningens hjemsted er i Klampenborg.
§ 2. Formål
Foreningens formål er at afholde og deltage i kulturarrangementer af forskellige karakter, samt at yde støtte til velgørende formål, såvel indenfor kultur som til bl.a. børn og unge.
§3. Stiftelse
Foreningen er stiftet den 26. august 2015 af Kirsten Cadovius, Ulla Cappelørn, Susanne van Hauen, og Ingrid Gier Thomsen, som indtil den 1. ordinære generalforsamling i 2016 tillige udgør bestyrelsen.
I bestyrelsen sidder endvidere Edit Moltke-Leth.
Kontingent er indtil nyt kontingent fastsættes af den kommende generalforsamling fastsat til 1200 kr.
§ 4. Medlemskab
Stk. 1. Nye medlemmer kan søge om optagelse ved henvendelse til bestyrelsen enten direkte eller gennem et medlem. Som medlem kan enhver optages, som har interesse i at støtte foreningens formål. Medlemskab er bindende for et år ad gangen. Bestyrelsen tager stilling til hvert enkelt nyt medlem. Optagelse af et nyt medlem kræver enstemmighed i bestyrelsen.
Stk. 2. Indmeldelse sker på foreningens indmeldelsesblanket og medlemskabet er først gyldigt, når kontingentet er betalt.
Stk. 3. Udmeldelse kan ske ved skriftlig henvendelse til kassereren med virkning fra udgangen af regnskabsåret.
Stk. 4. Medlemmet betaler et af generalforsamlingen for det kommende kalenderår fastsat kontingent. Kontingentet opkræves forud for hvert regnskabsår.
§ 5. Generalforsamlingen
Stk. 1. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.
Stk. 2. Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af januar/februar måned og der indkaldes med mindst 3 ugers varsel. Indkaldelse kan ske elektronisk.
Stk. 3. Møde og stemmeberettigede på generalforsamlingen er alle medlemmer, der senest ugedagen forinden har betalt kontingent.
Stk. 4. Dagsorden for ordinær generalforsamling skal indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Formandens beretning.
3. Fremlæggelse af regnskab.
4. Behandling af indkomne forslag.
5. Fastlæggelse af kontingent for det kommende år.
6. Godkendelse af budget.
7. Valg af 5 bestyrelsesmedlemmer. ( jf. stk. 6 og 7.)
8. Valg af 2 bestyrelsessuppleant
9. Valg af 2 revisorer.
10. Eventuelt.
Stk. 5. Forslag som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest tre uger før generalforsamlingen.
Stk. 6. Valg til bestyrelse samt suppleanter sker for en 2 årig periode, genvalg kan finde sted.
Stk. 7. Ved den første generalforsamling vælges 3 bestyrelsesmedlemmer for en 3 årig periode og 2 bestyrelsesmedlemmer samt bestyrelsessuppleanter for en 2 årig periode.
§ 6. Foreningen Damernes Saloners bestyrelse
Stk. 1. Foreningen Damernes Saloners daglige ledelse forestås af bestyrelsen, der består af 5 medlemmer. Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand og kasserer. Bestyrelsen kan uddelegere den daglige drift til et forretningsudvalg bestående af formand, næstformand og kasserer.
Stk. 2. Kassereren udarbejder regnskab.
Stk. 3. Tegningsret for foreningen har formanden samt et bestyrelsesmedlem i forening.
Stk. 4. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Stk. 5. Bestyrelsen kan sammensætte samarbejdsgrupper af medlemmer, der vil fungere som forum for idéudvikling og arrangementer.
§ 7. Finansiering
Stk. 1. Finansiering sker gennem de vedtagne kontingenter.
Stk. 2. Foreningen Damernes Saloner søges herudover finansieret ved sponsorater, fonde, samt privatpersoner.
§ 8. Regnskab
Stk. 1. Regnskabsåret for foreningen Damernes Saloner følger kalenderåret.
Stk. 2. Foreningens regnskab føres af kassereren, der tillige fører medlemsregistret.
Stk. 3. Regnskabet revideres årligt af de valgte revisorer.
Stk. 4. Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen.
§ 9. Vedtægtsændringer
Stk. 1. Vedtægtsændringer kræver et flertal på 2/3 af generalforsamlingens fremmødte medlemmer.
Stk. 2. Vedtægtsændringerne træder i kraft straks efter vedtagelse.
§ 10. Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1. Indkaldelse sker, hvis et flertal af bestyrelsen ønsker det.
Stk. 2. Indkaldelse sker, hvis 1/3 af medlemmerne ønsker det.
Stk. 3. Indkaldelse sker under samme betingelser, som anført i § 5. stk. 2.
Stk. 4. Dagsorden skal motiveres.
§ 11. Opløsning
Stk. 1. Opløsning af foreningen kan kun finde sted med 2/3 flertal på to hinanden følgende generalforsamlinger, hvoraf den ene skal være ordinær.
Stk. 2. Foreningens formue skal i tilfælde af opløsning anvendes i overensstemmelse med de i § 2 fastsatte formål. Beslutning om den konkrete anvendelse af formuen træffes af den opløsende generalforsamling.
§ 12. Datering
Således vedtaget på foreningens stiftelse den 26. august 2015.
Kirsten Cadovius, Susanne van Hauen, Ulla Cappelørn og Ingrid Gier Thomsen.